RDW op ‘jacht’ naar Landrover en Range Rover rijders!

Met enige verbazing las ik de beschikking van de RDW waarin werd aangegeven dat het kenteken na de herkeuring van een gerestaureerde Landrover uit 1976 niet kon worden afgegeven, omdat het ‘typeplaatje’ even van de carrosserie was afgehaald om de auto te kunnen spuiten. Wat gebeurde hier?

Nadat een RDW-medewerker de auto ‘te mooi’ had gevonden, wilde hij een PAT onderzoek. Een onderzoek door het Permanente Auto Team. Dat de auto mooi was, was niet zo vreemd, omdat de auto net voor veel geld volledig was gerestaureerd. Deze medewerker, die later het onderzoek grotendeels zelf zou uitvoeren, verklaarde vervolgens het kenteken ongeldig. Daar sta je dan met je prachtige, net gerestaureerde auto.

‘Ik vind dat de auto te mooi is’, is kennelijk een criterium om voor maanden een kenteken in te trekken en een of ander vaag en niet controleerbaar ‘onderzoek’ op te starten met enkel als resultaat de constatering dat het typeplaatje na restauratie los is geweest. Verder bleef er niets over van het gehele onderzoek.

Die informatie had de eigenaar overigens al gelijk zelf aangedragen en daarbij had hij alle documentatie bij de keuring aangeleverd. Nu de auto al maanden geen kenteken heeft, lijkt het erop dat de RDW niet meer zonder gezichtsverlies uit deze zaak kan/wil stappen en gooit zij het maar op het typeplaatje van de carrosserie, wat helemaal niets zegt over de identiteit van de auto. De auto heeft namelijk gewoon een chassisnummer waaraan niets mis is.

Deze auto werd al jaren door de RDW APK gekeurd en was ook diverse keren door een erkende taxateur getaxeerd, ook net na de volledig gedocumenteerde restauratie. Conclusie van de taxateur; de auto is volledig origineel!

Het PAT team van de RDW en politie gaven echter aan dat nu niet meer met zekerheid was vast te stellen of het typeplaatje op de carrosserie – nog – van dezelfde auto afkomstig was. Begrijpt u het nog? Het is volstrekt onduidelijk wie in dit PAT team nu eigenlijk wat onderzoekt!  Zeker nu de politie geen proces-verbaal opmaakt en de eigenaar niet bij het onderzoek mag zijn!

Wat ook vreemd is, is dat het typeplaatje niets zegt over het kenteken van de auto, omdat het chassisnummer gewoon op het chassis is ingeslagen en alleen dit nummer op het kenteken wordt genoemd ter identificatie. Er wordt dus nu, 40 jaar na fabricage, een extra ‘registratienummer’ aan de auto toegekend dat nergens staat geregistreerd en feitelijk niets zegt over de identificatie van het voertuig.

Wat nog vreemder is, is dat deze specifieke Landrover is gemaakt in de jaren zeventig en toen werd alles nog geschroefd en zitten de plaatdelen met bouten vast. Zo moet dit paneel er bijvoorbeeld uit als je de motor wilt reviseren, maar ook als er frontschade is. Het plaatje zit met vier popnagels vast, die na 40 jaar eveneens wegrotten, waardoor het typeplaatje er soms gewoon afvalt.

De ‘specialisten’ van de RDW geven echter doodleuk aan dat nu deze auto is gerestaureerd en gespoten, er niet meer is vast te stellen dat de auto origineel is. Dus, breng maar naar de schroothoop. Uw auto was te mooi!

Deze zaak loopt inmiddels bij de rechtbank, waarbij de jurist van de RDW met droge ogen bovenstaande staat te verdedigen, terwijl hem alle papieren/foto’s van de restauratie/taxatierapporten worden getoond. Hij blijft volhouden dat door het losse typeplaatje van de carrosserie de auto ineens niet meer te identificeren is omdat het mogelijk van een andere chassis afkomstig kan zijn en voertuigcriminaliteit niet kan worden uitgesloten.

De eigenaar wordt in het proces ook nog even als crimineel neergezet. Zonder blikken of blozen.

De RDW, een overheidsinstelling die volledig is losgeslagen.

U bent geïnformeerd en gewaarschuwd!